نوشت افزار

علل ارزشمند بودن کاغذ تحریر در صنعت چاپ

علل ارزشمند بودن کاغذ تحریر در صنعت چاپ

انسان همیشه به دنبال ثبت آثار و نوشته‌های خود با هدف انتقال آن‌ها به دیگران و نسل‌های آتی بوده‌است. از سنگ نوشته‌های
از گذشته تا کنون انسان ها در تمام قشرهای کاری و فرهنگی نیاز به ثبت نوشته و انتقال تجربیات خود به نسل آینده را داشته اند. به طور کلی این نوشته ها هستند که ما را از تاریخ خود و هر آنچه نیاز به تجربه دارد آگاه میسازد و از حکاکی انسان بر روی دیوار آغاز شده و تا به امروز انواع مدل های کاغذ برای تهسیل در نوشتن و کاربرد های مختلف تولید شده است. امروزه تولید کاغذ یک صنعت بزرگ در جهان محسوب میشود.
کاغذ های باتوجه به ویژگی های به کار رفته در مواد سازندشان انواع مختلفی دارند. کاغذ های تحریر یک از پراستفاده ترین نوع کاغذ به حساب می آید. کاغذ تحریر دواقع همان کاغذ دردسترسی چون کاغذ های روزنامه، دفترو کاغذ های مورد استفاده در پرینتر میباشد. کاغذ تحریر نیز بسته به کارایی خود در انواع مختلف و در سایزهای گوناگون طراحی و تولید میشوند.

کاغذ تحریر چیست؟

به طور کلی کاغذ های تحریر یکی از رایج ترین نوع کاغذ است که در مصارف مختلفی چون : روزنامه نگاری، مجله، کتاب، کاتالوگ کارایی دارد. یکی از ویژگی های منحصر بفرده کاغذ های تحریر نسبت به کاغذ های گلاسه بافت چند قسمت ی آن است که با جذب جوهر به هنگام نگارش کیفیت چاپ و ماندگاری آن را وجب میشود.
خمیر استفاده شده در تولید کاغذ های تحریر یکی از پارامتری های مهم و تاثیر گذار بر قیمت و کیفیت این نوع کاغذ است.به طور معمول در چاپ کتاب و مجله از کاغذ های سفید و در چاپ روزنامه و مقواهای نازک از خمیر های تیره استفاده میکنند. بهتر است بدانید که در چاپ هر کاغذ سما سفید تر باشد یعنی از کیفیت بالاتر و مرغوب تری برخوردارو از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما کاغذ های تیره تر ضمت کیفیت ضعیف تر از قیمت پایین تری نیز برخوردار است.

معرفی انواع کاغذ های تحریر

کاغذ های تحریر را براساس ویزگی های مختلف در دسته های متفاوتی قرار میدهند که به طور کلی به توجه به موارد زیر دسته بندی میشوند.

  1. جنس خمیر کاغذ های تحریر
  2. کاغذ تحیریر براساس وزن
  3. براساس ابعاد و اندازه
  4. کارایی های مختلف
  5. ویژگی های خاص

جنس به کار رفته در خمیر کاغذ های تحریر

کاغذ تحریر با استفاده از ترکیب مواد شیمیایی در خمیر کاغذ تهیه می‌شود. وقتی که خمیر به کاغذ تبدیل شد، اگر مستقیما از آن
کاغذ های تحریر از خمیر های شیمیایی تولید می شوند که در صورت استفاده مستقیم آن پس از تولید به آن (Uncoated) اندود نشده می گویند که کیفیت خوبی نسبت به کاغذهای اندود شده دارند. در مواردی که میخواهند وزن بیشتری به کاغذ بدهند و یا قابلیت جذب جوهرش را بالا ببرند با استفاده از مواد شیمیایی پلیمری خاص مانند کلسیم کربنات و یا گچ سطح کاغذ را می پوشانند همچنین موجب نرمی لطافت بیشتر کاغذ های تحریر نیز میشوند. که به آن ها کاغذ اندود شده یا Coated) میگویند. بیشتر کاغذ های که ما با آن سروکار داریم از نوع اندود نشده هستند که از کیفیت خوبی به خصوص در نفوذ جوهر در چاپ نگارش برخوردار است.

کاغذ های تحریر به لحاظ وزن

وزن و گرماژ یکی دیگر از <ویژگی های مهم در انواع کاغذ های تحریر است. یک کغذ تحریر با توجه کارایی مورد استفاده آن در گرماژ مختلفی تولید میشود. گرماژ یعنی جرم یک صفحه کاغذ در ابعاد یک متر در یک متر. گرماژ مناسب کاغذ های تحریر بین 50 تا120 گرم در متر مربع میباشد که به طور معمول درچاپ کتاب از وزن های 70 تا 80 استفاده میشود تا ضمن افتد کیفیت کتاب وزن کمتری پیدا کند.

شاخصه های ابعاد کاغذ های تحریر

کاغذ تحریر را براساس استانداردهای مختلفی تولید میکنند. پراستفاده ترین و شناخت شده ترین نوع ابعاد کاغذ، مربوط به سری های کاغذی A و B هستند که در این میان از سری های A در مصارف مختلف مورد استفاده ی بیشتری قرار میگیرد. بزرگترین ابعاد این نوع کاغذ از A1 شروع میشود و تا A10 که کوچکتری آن به حساب می آید ختم میشود. سری های بزرگتری در ابعاد کاغذهای تحریر دیده میشود که بیشتر در کاخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

کارایی کاغذ های تحریر

کاغذ حریر را میتوان یکی از پرکاربرد ترین کاغذ های بازار دانست، زیرا در بسیاری از موارد مانند چاپ کتاب، سررسید ها، کاغذ های یادداشت، روزنامه ها و مجلات، کاتالوگ ها، اوراق اداری، پاکت نامه ها و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در نوع الوان یا رنگی برای چاپ بروشورو کاغذ های تبلیغاتی در رنگ های سبز، زرد، صورتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

ویژگی‌های کاغذ های تحریر

دلیل این که کاغذ تحریر نسبت به سایر کاغذها استفاده بیشتری دارد و بیش از همه مورد استقبال واقع شد، ویژگی‌ها و امکانات
کاغذ تحریر به دلیل داشتن ویژگی های منحصر بفرده خود توانسته ضمن کارایی بالای خود رضایت مصرف کنندگان خود را بدست آورد.
یکی از ویژگی های کاغذ های تحریر رنگ سفید آن است که قابلیت مورد نیاز برای نوشتن کتاب و یادداشتهای امری مهم محسوب میشود. ا
ستحکام مورد نیاز به هنگام چاپ و بسته بندی را به دلیل استفاده از خمیر شیمیایی برخوردار است.
طول عمر و ماندگاری بالای کاغذ های تحریر یک دیگر از ویژگی های هویتی این نوع کاغذ محسوب میشود که موجب میشود در کارهای که نیاز به طول عمر بالا دار مانند ورق های اوراق و اسناد بایگانی مورد توجه قرار بگیرد.
قدرت جذب وحرکت آسان قلم برروی این نوع کاغذ موجب شده که به هنگام نوشتن احساس خوبی ایجاد شود

آیا کاغذ های تحریر مناسب چاپ هستند؟

برای چاپ انواع کتاب و یا چاپ کاتالوگ و چاپ برشور، بیشترین دغدغه افراد انتخاب یک دستگاه و روش مناسب چاپ مناسب است برای رسیدن بخ نتیجه ای مطلوب. بهتر است بدانید که استفاده از کاغذ مناسب، بخش بسیار مهمی در فرآیند چاپ با کیفیت و دریافت نتیجه مطلوب است. کاغذ های تحریر به دلیل ویژگی‌های گوناگون مانند رنگ سفید، قابلیت جذب بالای جوهر، ماندگری و مقاومت بالا، میتواند یکی از بهترین انتخاب ها برای چاپ انواع کتاب و روزنامه و چاپ سررسید و تقویم و غیره است.
فروشگاه اینترنتی پارسا پخش فقط یک فروشگاه اینترنتی نیست، ما اساساً تولید کننده هستیم و قریب به ۳۰ سال است که در کارگاه خود در بازار بزرگ تهران انواع محصولاتی مثل فاکتور فروش و قبض، اسناد ملکی، مالی و اداری، مقوا و کاغذ کرافت، کاغذ و اوراق اداری، پاکت و پاکت نامه و دفتر را تولید می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *