دفتر و کاغذ

نکات مهمی که در مورد اجاره نامه باید بدانیم

اگر گذرتان به مشاور املاک جهت اجاره آپارتمان یا ملک خورده باشد احتمالا با اجاره نامه آشنا هستید. برای اینکه توافق بین موجر و مستاجر رسمیت داشته باشد و از مشکلات احتمالی که ممکن است بعدا به وجود بیاید، جلوگیری شود معمولا از قرارداد اجاره نامه استفاده می‌شود.

در این مطلب از وبلاگ پارسا پخش می‌خواهیم به تمام نکات مهم در مورد اجاره نامه آپارتمان اشاره کنیم. در شرایط اقتصادی امروز که طیف وسیعی از افراد جامعه خانه به دوش هستند خواندن این مقاله می‌تواند کمکی باشد در راستای آگاهی در مورد نحوه اجاره مسکن.

اجاره نامه، قرار داد اجاره، اجاره نامه املاک

اجاره نامه چیست و چه کاربردی دارد؟

قرار داد اجاره قراردادی است بین موجر (صاحب مالک) و مستاجر (اجاره کننده) که در آن مشخصات طرفین قرار داد، میزان اجاره بها، مدت اجاره، مورد اجاره و تعهدات طرفین ثبت می‌شود.

در تنظیم قرار داد اجاره چه مواردی باید ثبت شود؟

برای اینکه تنظیم قرار داد اجاره مسکن فرمت مناسبی داشته باشد که بتوان در دعاوی حقوقی به آن استناد کرد، باید در هنگام تنظیم آن موارد زیر رعایت شود:

-تعهدات بین طرفین قرار داد (مثلا توافق شود در صورتیکه در طول مدت قرار داد آسیبی به یکی از وسیله‌های خانه وارد شود هزینه تعمیر آن بر عهده مستاجر خواد بود).

-ثبت دقیق مشخصات طرفین از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و نشانی دقیق

-مدت قرارداد (به صورت دقیق تاریخ شروع و پایان قرارداد نوشته شود. قراردادها معمولا یک ساله هستند).

-تنظیم قرار داد در دو نسخه انجام شود و یک نسخه آن به مستاجر ارائه گردد.

-ذکر مرجع حل اختلاف در صورت بروز مشکل

اجاره نامه دستی چیست؟

برخی مواقع موجر و مستاجر با هم آشنا هستند و برای اینکه مبلغی را به بنگاه پرداخت نکنند به صورت دستی قرار داد اجاره را بین خودشان تنظیم کنند که به آن اجاره نامه دستی گفته می‌شود.

مزایا و معایب قرار داد اجاره دستی چیست؟

تنها مزیتقرار داد اجاره دستی این است که نیازی به پرداخت هزینه به مشاور املاک ندارید اما مشکلاتی که ممکن است با تنظیم این قرارداد بعدا به وجود بیاید به شرح زیر است:

-در صورت بروز اختلاف بین مالک و مستاجر هزینه و زمانی که صرف دادسرا و موارد دیگر خواهید کرد بسیار بیشتر از پرداخت هزینه به مشاور املاک جهت نوشتن قرار داد اجاره خواهد بود.

-اگر قرارداد به صورت دستی نوشته شده باشد ممکن است بازپرداخت رهن به مستاجر همراه با تاخیر و مشکل باشد.

با توجه به موارد گفته شده منطقی به نظر می‌رسد که حتما یک قرار داد اجاره با مراجعه به مشاور املاک بین طرفین تنظیم شود زیرا پرداخت هزینه بابت این موضوع بسیار به صرفه‌تر از هزینه و زمان صرف شده برای مسائل حقوقی خواهد بود.

چاپ اجاره نامه بهتر است یا خرید آن به صورت آماده؟

چاپ اجاره نامه نیز دردسرهای خود را دارد، باید هزینه و زمان زیادی را صرف طراحی و چاپ و تحویل گرفتن آن کنید. اما این مزیت را دارد که می‌توانید اجاره نامه املاک خود را به صورت اختصاصی داشته باشید.

امروزه انواع قرار داد اجاره آماده در بازار موجود است و شما می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه در کمترین زمان آن را خریداری کنید.

تمدید اجاره نامه به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اگر می‌خواهید قرار داد اجاره خود را تمدید کنید باید مجددا به مشاور املاک مراجعه کنید. در واقع تمدید قرار داد اجاره تفاوتی با نوشتن اجاره نامه جدید ندارد اما باید به این مورد توجه کنید که در تمدید قرار داد اجاره نیازی نیست کمیسیون به مشاور املاک پرداخت کنید و فقط هزینه حق التحریر را پرداخت می‌کنید.

قرار داد اجاره، اجاره نامه، اجاره نامه املاک

در تمدید قرار داد اجاره می‌توانید قرار داد قبلی خود را پشت نویسی کنید و مواردی مانند تاریخ اتمام اجاره، اجاره بهای جدید و …. را در آن بنوسید.

مرکز فروش اجاره نامه در تهران کجاست؟

پارسا پخش مرکز فروش انواع قرار داد اجاره در تهران است. کافیست همین الان با شماره‌های 09124494696 یا 02155891991 تماس بگیرد و خرید خود را به صورت تلفنی انجام دهید.

در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت در بازار امکان ارائه خدمات آنلاین از این فروشگاه اینترنتی جود ندارد و تمامی خدمات به صورت حضوری  تلفنی ارائه می‌شود.

نمونه اجاره نامه تکمیل شده را می‌توانید در زیر ملاحظه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *