لوازم اداری

نکات مهم برای خرید فاکتور فروش که بسیاری از کسبه نمی‌دانند

فاکتور فروش - خرید فاکتور فروش

فاکتور فروش یک سند تجاری که شرکت‌ها و فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند،که پس از تایید خرید توسط فروشنده کالا به خریدار ارائه می‌گردد و در آن محتویات خرید مانند تعداد کالا، نوع محصول و قیمت آن ذکر می‌شود. این فاکتور از دید فروشنده فاکتور فروش و از دید خریدار فاکتور خرید است.

چرا یک فروشگاهدار باید فاکتور فروش کالا ارائه کند و قانون فاکتور فروش چیست؟

ارائه فاکتور فروش کالا، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا علاوه بر اینکه صدور آن به منزله دریافت وجه از سمت خریدار و ارائه کالا به او می‌باشد در مورد بعضی محصولات به منزله گارانتی است بدین صورت که در صورت وجود مشکلی در کالای ارائه شده می‌توان با تحویل کالای معیوب و فاکتور به فروشنده از گارانتی مدت‌دار کالا نیز استفاده کرد.

 فاکتور حق قانونی و رسمی خریدار است و یکی از الزامات هر نوع فعالیت تجاری  آشنایی با ضرورت ارائه فاکتور فروش از سوی فروشنده به خریدار است. به لحاظ قانونی و از منظر حقوقی می‌توان گفت که یک مدرک دارای وجاهت قانونی بوده و برای طرح ادعا و دعوای حقوقی می‌‌توان به آن استناد نمود. در نزد مراجع قانونی و محاکم قضایی نیز به عنوان سند قابل رسیدگی و پذیرش اعتبار دارد که تحقق و صحت معامله را می‌توان با ارائه آن اثبات نمود.

یکی از موارد مهمی که در فاکتور باید رعایت شود امضای خریدار و فروشنده است زیرا نشان دهنده این است که هر دو طرف در هنگام فروش کالا حضور داشته و از آن باخبرند. فاکتورهای دارای امضا باعث می‌شوند که اگر بعدا مشکلی حقوقی بوجود آمد،حل شود.

دلایل اهمیت فاکتور فروش برای مشتریان

-احساس اعتماد: معمولا افراد تمایل دارند که هنگام خرید محصول فاکتور خرید دریافت کنند مهمترین علت این مورد را می‌توان دریافت حس اعتماد از فروشنده دانست. ارائه این فاکتور که شامل اطلاعاتی مانند:اطلاعات تماس فروشنده و خریدار، تاریخ و زمان خرید و قیمت پرداخت شده بابت محصول یا خدمات است می‌تواند در جلب اعتماد مشتری بسیار موثر باشد که این امر موجب بهبود ارتباطات میان خریدار و فروشنده و افزایش میزان فروش به مشتریان خواهد شد.

-استفاده از خدمات پس از فروش: در مورد بسیاری از محصولات فاکتور فروش نقش برگه گارانتی را یا مکمل آن را دارد، این فاکتور نشان می‌دهد که چه محصولی،با چه قیمتی در چه تاریخی و از چه شخصی خریداری شده است.

-امکان پیگیری حقوقی: اگر فاکتور فروش رسمی باشد، معتبر است و سندی است که با اتکا بر آن می‌توان علیه صادر کننده فاکتور اقامه دعوی کرد وجود این ویژگی این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که در صورت عدم انطباق محصول خریداری شده با فاکتور می‌توان از طریق مراجع قانونی ذیربط اقدام کرد.

قانون فاکتور کالا که در قوانین وزارت دارایی و اقتصاد نیز درج شده شامل موارد زیر است:

به اطلاع کلیه اعضای محترم می رساند، طبق ماده 66 و 67 قانون نظام صنفی، کلیه فروشندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات درصورت فروش کالا به همکاران صنفی و مشتریان می‌بایست صورتحساب فروش ارائه دهند. همچنین درصورت خودداری از تحویل صورتحساب به خریدار و وارد آمدن خسارت ناشی از عدم صدور صورتحساب به خریدار، شخص متخلف علاوه بر پرداخت جریمه‌های قانونی به جبران خسارت‌های وارده، محکوم می شود.

در شرایط کنونی و با اجرای طرح تشدید بازرسی کالای قاچاق یکی از مولفه‌های مهم برای استناد به قانونی بودن خرید و فروش، فاکتور فروش کالا است.

طبق بخشنامه اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان صنعت، معدن و تجارت فاکتور می بایست با مهر و امضای فروشنده همراه باشد و ویژگی‌های فاکتورهای قانونی را دارا باشد. خریداران نیز موظفند مطابق با ماده 67 قانون، فاکتور را به بازرسان مربوطه تسلیم نمایند.

لازم به ذکر است درج و دریافت ارزش افزوده در فاکتور تنها برای کسانی که مشمول قانون ارزش افزوده باشند و در لیست ارزش افزوده ثبت نام نمایند و نامه تاییدیه را از سازمان مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمایند مجاز است و کسانی که بدون طی نمودن این مراحل مبلغ ارزش افزوده را دریافت نمایند، از قانون تخطی نموده و مطابق قانون با آنها برخورد می شود.

یک برگ فاکتور کالا حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشخصات فاکتور فروش،که باید در فاکتورها قید گردد شامل موارد زیر است:

-ثبت تاریخ: معمولا محل ثبت تاریخ در زیر شماره سریال بوده و وجود تاریخ در فاکتور از بار حقوقی بالایی برخوردار است و زمان انجام معامله را مشخص می‌کند.

-شماره سریال: شماره سریال در هر فاکتوری یکتا است و انطباق برگه‌های مختلف فاکتور را با یکدیگر ممکن می‌سازد و دنباله دار بودن این شماره سریال‌ها در فاکتورهای متوالی از نظر ممیز مالیاتی بسیار مهم است.

-مشخصات خریدار و فروشنده: هرچقدر این اطلاعات کامل‌تر وارد شود اعتبار فاکتور بیشتر خواهد بود این اطلاعات شامل کد ملی، تاریخ تولد، اطلاعات شناسنامه‌ای و … می‌باشد.

-مشخصات کالا یا خدمت: فاکتور فروش برای ارائه کالا یا خدمت خاصی تهیه می‌شود و بسیار مهم است که مشخص گردد چه کالا یا خدمتی ارائه شده است اگر کالا یا خدمت دارای پیچیدگی‌های خاصی است بهتر است که به آن‌ها اشاره گردد.

-درج قیمت: این بخش بر اساس قیمت واحد وقیمت کل ثبت می‌شود در حاشیه درج قیمت ذکر نوع پرداخت بسایر مهم است و باید مشخص گردد که به صورت اقساط پرداخت می‌گردد یا به صورت نقدی. اگر به صورت قسطی پرداخت می‌شود باید زمان‌بندی پرداخت مشخص گردد.

-مهر و امضا: مهر و امضای فروشنده و خریدار از مهمترین مواردی است که به این سند اعتبار می‌بخشد.

فاکتور رسمی چیست و چه تفاوتی با فاکتور غیررسمی دارد؟

فاکتور رسمی به فاکتوری گفته می‌شود که بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است و مورد تایید دارایی است در این حالت یک سند تحت عنوان فاکتور بابت معامله بین دو طرف توسط یکی از طرفین به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود.

فاکتور غیر رسمی صرفا جهت اطلاع مشترین تهیه می‌شود و استانداردهای مورد تایید دارایی در آن در نظر گرفته نشده و نیازی به ارائه یک برگه از آن به سازمان امور مالیاتی نمی‌باشد.

مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده تمامی واحدهای تجاری و کسب‌ و‌کارهایی که به عرضه محصول و خدمات می‌پردازند مشمول نظام مالیات شده و می‌بایست صورتحسابی منطبق با نظام صنفی خود و شامل اطلاعات و مشخصات طرفین معامله (خریدار و فروشنده) و اطلاعات مربوط به نوع کالا و خدمات ارائه نمایند.

فروشندگانی که از ارائه فاکتور رسمی خودداری کنند می‌بایست در پایان جریمه‌ای را پرداخت کنند.

ارائه فاکتور فروش برای چه مشاغلی ضروری هست ؟

برخی افراد فکر می‌کنند صدور فاکتور فروش تنها برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ ضرورت دارد، در صورتی که ارائه فاکتور رسمی به خریداران، برای تمام بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند اجباری است.

در واقع فرقی نمی‌کند که مخاطب کالای شما اشخاص حقیقی یا بنگاه‌های اقتصادی باشند یا محصول و خدمت شما هزینه کم یا زیادی داشته باشد؛ در هر صورت اگر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده باشید باید در عوض پرداخت مشتریان خود به آن‌ها فاکتور رسمی بدهید و در صورتی که از این کار خودداری کنید جرم صورت گرفته و طبق قانون با مجموعه خاطی برخورد می شود.

نکته دیگر اینکه صدور فاکتور رسمی تنها برای فروش کالاهای فیزیکی ضروری نیست و برای فروش خدمات نیز باید فاکتور صادر گردد.

برای خرید فاکتور فروش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به اینکه امروز اغلب شرکت‌های بزرگ و کوچک از فاکتور استفاده می‌کنند موارد زیر را در هنگام خرید فاکتور فروش باید در نظر بگیریم:

-جنس کاغذ: با توجه به اینکه فاکتور فروش در اسناد حسابداری بایگانی می‌شود باید فاکتور فروشی که انتخاب می‌کنیم کیفیت و جنس خوبی داشته باشد تا بعد مدت‌ها بایگانی در بین اسناد از بین نرود.

-ابعاد: فاکتورهای فروش از نظر ابعاد متفاوت هستند، بالطبع فاکتورهای فروشی که کوچکتر هستند و حالت افقی دارند بیشتر برای شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که محصولات و خدمات تک ارائه می‌دهند مناسب هستند و فاکتورهایی که دارای ابعاد بزرگتری هستند و حالت عمودی دارند برای شرکت‌ها و بنگاه‌هایی مناسب هستند که تنوع محصول و خدمات آن ها زیاد است.

-فاکتور فروش کاربن‌لس: با توجه به اینکه یک نسخه از فاکتور فروش باید به شخص خریدار ارائه گردد استفاده از فاکتورهای فروش کاربن‌لس توصیه می‌شود.

-رنگ بندی و طرح: داشتن رنگ‌بندی و طرح‌های زیبا بر روی فاکتور فروش حس اعتماد مشتری رو جلب میکند به اینکه شرکت ارائه دهنده کالا و خدمات با اولویت قرار دادن مشتری به دنبال جلب رضایت مشتری است.

 پارسا پخش یکی از عرضه کننده‌های انواع فاکتور فروش آماده در سطح تهران و شهرستان‌هاست که شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۹۱۲۴۴۹۴۶۹۶ و ۰۲۱۵۵۸۹۱۹۹۱ در تماس باشید.

با توجه به موارد ذکر شده استفاده امروزه استفاده از فاکتور فروش به یک روال عادی در اکثر شرکت‌ها و بنگاه‌ها تبدیل شده است زیرا نشان از شخصیت تجاری ان شرکت است، بنابراین لزوم خرید فاکتور فروش آماده بسیار بدیهی است.

این فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش فاکتور، لوازم اداری، نوشت افزار و … خدمات قابل توجهی را ارائه می‌دهد فاکتورهای فروش در انواع کاربن‌لس، تک برگ و دو برگ ارائه می‌شود. قیمت فاکتور فروش کاربن‌دار و انواع فاکتورهای دیگر را می‌توانید در از ما دریافت نمایید.

این فروشگاه  مرکز فروش فاکتور در تهران و شهرستان‌هاست که به صورت عمده و جزئی محصولات خود را عرضه می‌کند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نکات مهم برای خرید فاکتور فروش که بسیاری از کسبه نمی‌دانند

  1. سلام وقتتون بخیر
    یکی از مشتری ها در زمان نوشتن فاکتور دستی از من کد ملی و اسم و فامیل خواست منم نوشتم میخواستم ببینم مشکلی ایجاد نمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *